Velkommen til Susanne Stauns blog, Suzys blob, en sørgeligt forsømt blog om løst & fast om romaner, diverse – og skørlevned under krimimessen, fra dengang den stadig var sjov.

torsdag den 19. februar 2015

Pressemeddelelse fra Gyldendal





Værsgo: En sproglig makeover med turbo for alle, der hver dag dummer
sig, når de skriver.

Susanne Staun er kendt som fiktionsforfatter til 14 romaner. Nu er hun aktuel med en non-fiction-bog om grammatik og tegnsætning. Hvorfor?

“Fordi sprog er en lige så vigtig del af et menneskes fremtoning og kapital som pænt tøj og et venligt smil. Mennesker – ikke mindst personalechefer og den kommende kæreste – kigger på den samlede pakke, og et ordentlig sprog er en del af den. De, der synes, at det da er lige meget med det sprog, træffer et valg, som diskvalificerer dem,” siger Susanne Staun og fortsætter. 

“Jeg skrev bogen, fordi jeg ikke kunne lade være. Rigtig mange føler sig sprogligt fortabte. Det ved jeg bl.a. fra de testlæsere, jeg har haft på bogen. De har ikke lært basisreglerne i de tidlige år, hvor man lærer nemt og husker godt. Og når de selv forsøger sig, havner de ofte på meget tørre teoretiske sider, hvor de mister modet i et hav af paragraffer, opgiver og skynder sig videre. Mit store håb er, at grammatik kan smide sit dårlige rygte som et sted, hvor gamle, sure mænd holder til med klagesange om ungdommens fordærv, og springe ud som en sexet og sjov disciplin, der er til at gå til for alle.” 

Bogens målgruppe er ifølge Susanne Staun alle svigtede sprogbrugere, især dem, der slet ikke kan se fidusen. Og nej, hun er ikke selv en levende ufejlbarlig grammatikbog. 

“Det er ikke vigtigt at være perfekt, for det er umuligt. Men det er vigtigt at gøre sig umage og prøve – ikke mindst er det vigtigt at forstå, at det har værdi. Jeg er selv langt fra perfekt, men har et desperat ønske om at være det, så jeg tjekker selv ord og stavemåder mange gange hver eneste dag og kan godt lide den usikkerhed, der driver mig til det. Vi bliver nødt til samlet set at blive bedre til at skrive, ikke mindst fordi klagerne strømmer ind fra gymnasierne og de højere læreanstalter. Alt for mange af de studerende ved ikke, hvad en sætning er, og kan derfor ikke længere leve op til helt basale skriftlige krav,” konstaterer Susanne Staun, der samtidig vil understrege én ting:

“Min bog er venligt ment. Virkelig venligt ment. Så jeg håber, at den vil blive opfattet som en hjælp og ikke en provokation.”

Læs mere om sproget på www.michogsusse.com og om Susanne Staun på www.susannestaun.com


Bogforside og forfatterfoto kan downloades på presseservice.gyldendal.dk